12 porad, które pomogą pracować bardziej produktywnie

Zdarza się, że trzeba wykonać terminowe, znaczące zadanie, a zamiast tego robi się coś, absolutnie niezwiązane z nim. Oglądają się jakieś nagrania, czytają się wiadomości o życiu osobistym gwiazd, o których do tego czasu nie słyszałeś, litrami pije się kawa… Jak się ogarnąć, kiedy czasu mało, i otrzymać potrzebny nastrój na pracę opowiemy w artykule dalej.

1

Usuń czynniki rozpraszające

Kiedy deadline już na nosie, należy w całości pogrążać się w zadanie. Ale jak nastroić się na pracę, kiedy świat naokoło zmówił się przeciw ciebie i nie dopuszcza tego? Ważnie pozbyć się od zewnętrznych czynników rozpraszających. Na przykład, można:

  • Wyłączyć jeśli nie telefon (szczególnie jeśli masz ważne rozmowy telefoniczne), to chociażby wiadomości od różnych dodatków. Smart fony który cały czas brzeszczy przeszkadza się skupić. Nie przyjemnie, jeśli mądra myśl się traci tylko przez to, że na fermie wirtualnej dojrzała kapusta.
  • Poprosić kolegów (albo bliskich, jeśli człowiek pracuje w domu) ci nie przeszkadzać przez jakiś pewny czas. Ponieważ różnorodne pytania u otaczających pojawiają się akurat wtedy, kiedy na nich całkiem nie ma czasu. I wszystkie te: „Tylko na chwileczkę”, – przekształcają się w nieskończony potok rozmów o drugorzędnym.
  • Możliwie, czynnik rozpraszający – myśli o niezakończonej sprawie albo nadchodzącej ważnej rozmowie. Wtedy jest sens nie na długo przełączyć się na obiekt martwienia, rozwiązać problem, a potem spokojnie wrócić się do pracy. Na przykład, rano prezes potrzebuje sprawozdania. A dorobić go, już będąc w domu, nie udaje się przez górę niemytego naczynia (perfekcjoniści zrozumieją), albo zmartwienia przez to, jak przyznać się żonie, że na ostatnie pieniądze rodzinne kupiłeś nową wędkę. W takich sytuacjach lepiej wydać 10 minut na sprzątanie, odetchnąć – i wrócić się do spraw.

Usuń czynniki rozpraszające

2

Rób tylko ważne

Jedna z kluczowych zasad skutecznego kierownictwa czasem – umieć rozdzielać wszystkie sprawy na kategorii z terminowości i ważności.

Tajemnica łatwa: żeby być na prawdę produktywnym, należy robić tylko terminowe i ważne sprawy. I wyłączyć nieważne – i nie terminowe.

Zrób to, chociaż by, w czasie pracy nad znaczącymi projektami w warunkach niedostatku czasu.

Rób tylko ważne

3

Zrób porządek

Atmosfera na skuteczność pracy ma wpływ większy niż możemy sobie wyobrazić. Żeby stworzyć potrzebne warunki, warto:

  • Sprzątnąć na stole. Szczególnie jeśli klawiatura już dawno się zagubiła pod stosem papierów i papierków od batoników. Chaos na stole płodzi chaos w myślach.
  • Chociaż by powierzchniowo sprzątnąć mieszkanie. Oczywiście nie warto odkurzać, kiedy prezes jest w oczekiwaniu obiecanej umowy. Ale sprzątnąć pod stołem stos brudnych plastikowych kubków z kawy będzie całkiem mądrze.
  • Przewietrzyć pomieszczenie – świeże powietrze towarzyszy produktywnemu myśleniu.
4

Zestaw plan

Jeśli człowiek dokładnie planuje sprawy na dzień, niedzielę, rok, życie – skupić się na każdej z zaplanowanych zadań o wiele lżej.

Należy realistycznie rozliczać czas, niezbędne dla wykonania tego czy innego zadania, i zostawiać jakiś resurs dla nieprzewidzianych sytuacji.

I oczywiście, niezbędne deadline – jeśli ich nie postawił zamawiający albo prezes, należy zrobić to samodzielnie.

Zestaw plan

5

Należy skoncentrować się na celu

Skoncentrować się o wiele lżej, jeśli jest prawidłowo motywacja dla pracy.

Należy cały czas myśleć o celu – kiedy na pewno wiesz, dlaczego dokładasz starań, ona osiąga się lżej.

Różnica tylko polega w dystancjach: ona może być krótką, a też długim maratonem.

Motywacja na pracę może być różną:

  • Sympatyczne wynagrodzenie pieniężne – i wszystko to, co ono pozwoli ulepszyć w życiu samego człowieka i jego bliskich. Myśląc o tym, że szybko i jakościowo zdasz egzaminy i wtedy można będzie kupić sobie nowe głośniki (futro żonie, rolki synu albo pojechać z rodzinną nad morze), podtrzymywać swoją wprawność.
  • Socjalna korzyść od wykonanej pracy – jeśli nasz wysiłek pomaga społeczeństwu albo oddzielnym ludziom.
  • Perspektywy – kiedy w przypadku sukcesu jest obiecany wzrost karierowy, podwyższenie pensji, ciekawa podróż.
6

Myśl o skutkach w przypadku niewykonania

Czasami lepsza motywacja pracować – ujawnić, co będzie, jeśli zadanie nie będzie wykonane w pewnych terminach. Jeśli jest to zwolnienie, mandat, nagana – w większości przypadków myśl o nich pomaga przyśpieszyć proces pracy.

7

Oceń realną skalę bezczynności

Czasami, myśląc, jak nastroić się na pracę, nawet nie podejrzewamy, jak dużo czasu tracimy na głupstwa. Wydaje się, że na sieci socjalne, ulubione strony, puste rozmowy uchodzą za liczone chwile. Ale w ciągu dnia one mogą składać się w godziny, a dopracowywać musisz w nocy i w weekendy, skarżąc się na kierownika, który nie umie prawidłowo rozdzielać sprawy.

Oceń realną skalę bezczynności

Jeśli pomyśleć, co robi się w ciągu dnia, to okaże się, że ogromna część czasu idzie na rzeczy zbędne, należy przyjrzeć swój stosunek do własnej skuteczności. Najlepiej, wprowadzić tymczasowy zakaz na korzystanie pochłaniaczami czasu, aż nie nauczysz się zastosowywać się dawkami.

8

Wykorzystuj time-zarządzanie

Wśród praktyk kierowania czasem dla tych, kto nie może nastroić siebie na pracę, są bardzo skuteczne i łatwe instrumenty:

  • „Szwajcarski ser”.

Duże zadanie, w którym nawet nie znasz, jak zacząć, przedstawia się w obrazie dużego kawałku sera, i sprawy wykonują się po troszkę, z różnych stron, w dowolnej kolejności, zmieniając priorytety, zamieniając procesy przyjemne i nie bardzo. Niby mysz przejada w ulubionym kawałku sera nieduże otwory, i on stopniowo się zmniejsza, a potem całkiem się zjada. W taki sposób tło prac staje o wiele mniejsze, aż cel się nie osiągnie.

  • „Zjeść słonia”.

Kiedy duży projekt rozbija się na nieduże zadania, które stopniowo się wykonują. Z niedużych kroków składa się długa droga – punkty ze spisu spraw wykreślają się, projekt się kończy.

  • „Zjeść żabę”.

Kiedy nieprzyjemne sprawy wykonują się z samego rana – to na cały pozostały dzień, człowiek nie oczekuje nic przyjemnego.

9

Naucz się delegować

Możliwie, skupić się na pracy nie udaje się przez to, że zadań są za dużo, i drobne problemy nie dają możliwości pojąć duże, strategiczne ważne. Jeśli to tak, winną temu może być nie tylko nieumiejętność kierownika ocenić poziom wielkości, ale nieumiejętność człowieka rozdzielać odpowiedzialność, pragnienie zrobić wszystko samodzielnie. Szczególnie jest nieprawidłowe takie podejście, jeśli idzie się o zawodzie kierownika.

Warto pamiętać, że kierownik musi rządzić – rozdzielać zadania, kontrolować, motywować, dawać związek zwrotny, analizować produktywność zespołu. A nie poprawiać każdą literę w dokumentacji i zamawiać produkcje kancelarii.

Należy umieć dzielić się z pracownikami odpowiedzialnością – ale robić to mądrze. Algorytm jet taki:

  • Nauczyć pokazywać przykład.
  • Zrobić razem.
  • Pozwolić zrobić samemu i przekontrolować wykonanie.
  • Jeśli wszystko dobrze – dostarczyć wolę działań.

Naucz się delegować

10

Rób pauzy

One są niezbędne dla skutecznej pracy.

Dużo psychologów polecają brać kilka minut przerwy każde 25 minut – dłużej mózg nie może utrzymywać maksymalny poziom skuteczności. A po krótkiej zmianie działalności człowieku łatwiej wrócić się do pracy na świeżą głowę.

Filiżanka kawy, spacer około biura, rozmowa z ukochanym człowiekiem – czasami, żeby odnowić się, wystarczy kilka minut.

Podczas pauz bardzo ważnie nie odczuwać siebie winnym, nie myśleć o prace, nie śpieszyć się wrócić do pracy.

Odpoczynek – warunek, niezbędne dla wysokiej produktywności. Pozwól sobie za te krótkie minuty skoncentrować się na niczego nierobieniu.

Rób pauzy

IzctdJY-e1464444248821Jeśli pijeszIzctdJY-e1464444248821 herbatę z cytryną, nie warto myśleć o nie skończonej sprawie. Zamiast tego – cieszyć się jej smakiem, aromatem, ciepłem.

11

Wybierz prawidłowy czas

Na przykład, jeśli jesteś typowym „skowronkiem”, to maksymalnie energicznym odczuwasz siebie prawdopodobnie rano. A „sowy”, przeciwnie, do obiadu śpią z otwartymi oczami..


Zwróć uwagę na swoje biorytmy i czas, kiedy pracuje się najbardziej skutecznie. I właśnie na ten period dnia zostawiaj najbardziej znaczące zadania.

12

Może trzeba coś zmienić

Nawet ci, kto uwielbią swoją pracę, nie mogą przystąpić do niej i doprowadzić do końca. Zmęczyć się można nawet od tego co lubisz. Ale jednak, zajmując się swoją sprawą, większą część czasu pracują w stanie potoku – kiedy jesteś zapalony na tyle, że wszystko naokoło odchodzi na drugi plan, i o konieczności zjeść obiad wspominasz wtedy, kiedy odczuwasz zapach jedzenia. Jeśli człowiek tylko i robi, co myśli, jak by pracować mniej, może być, jest sens zmienić zajęcie.

Заключение

Заключение

Walczyć z czynnikami przeszkadzającymi podczas pracy może być trudno. Ale to jest całkiem realnie. Motywacja w pracy – samodyscyplina i kilka łatwych, ale skutecznych trików.



Jeśli znalazłeś błąd w pisowni, powiadom nas, zaznaczając ten tekst i naciskając Ctrl+Enter.

Spodobała się instrukcja?

0 Tak Nie 0

Dodaj komentarz

Podany adres e-mail już jest zarejestrowany. Skorzystaj z Formularza logowania lub wprowadź inny adres e-mail.

Podany login i/lub hasło są nieprawidłowe

Musisz być zalogowany aby móc komentować.