Jak pozbyć się od deformacji płasko-koślawej stopy u dziecka za pomocy masażu i ćwiczeń

Deformacja płasko-koślawej stopy u dziecka może być:

  • wrodzona,
  • dziedziczna,
  • jako wynik noszenia nieprawidłowo dobranego obuwia, nie poprawnego chodzenia,
  • jako wynik innych czynników.

Podczas tej patologii zmiany odbywają się w stopie i w stawie kolanowym. W każdej sytuacji, dziecku trzeba pomóc. W innym razie problem będzie się pogarszać. Chorobie łatwiej zapobiec, niż leczyć.
Najbardziej efektownymi metodami leczenia deformacji płasko-koślawej stopy u dzieci są masaż i specjalne ćwiczenia. Pokażemy przykłady najbardziej skutecznych.

1

Profilaktyczny masaż nóżek

Nóżki dziecku trzeba ugniatać rano, żeby doprowadzić mięśni do napięcia. Nie poleca się robić masaż przed spacerem. Może to doprowadzić do hipotermii.

Trzeba robić masaż na każdy paluszek stopy dziecka, trzymając piętę. Rób intensywne głaskanie, podobne do ‘’8’’ robić masaż należy na wszystkich punktach na stopy. W taki sposób u dziecka zmniejszają się i napinają się mięśnie stopy. Następuje profilaktyka płasko-koślawej choroby.

Lekarze polecają robić około 15 sesji takiego masażu. Kurs należy powtórzyć za miesiąc.
2

Elektro-masaż

Taki masaż wykonują za pomocy specjalnego urządzenia dla nóżek. Wystarczy postawić stopy dziecka na prożkowaną powierzchnie na 30 sekund. Dla codziennego zastosowanie elektro-masażera tego czasu całkiem wystarczy.

Zamienić masażer można kąpielą dla nóżek z efektem masażu. W ciepłą wodę należy dodać igłę i sól morską. Świetnie zdejmuje to napięcie mięśni i wziędeł.

3

Masaż podczas szpotawości

  1. Zacznij ze głaskania nóżek po całej długości.
  2. Potem zrób intensywne rozcieranie końcówek palcami rąk. Rozcierać skórę nóg należy około 2 minut.
  3. Dalej zacznij aktywnie masować górną część końcówki, wyżej kolana.
  4. Przejdź na golenie i znów zrób rozcieranie. Potem – ugnitanie.

    Trzymaj stopę dziecka ręką. Ponieważ główne zmiany przy deformacji płasko-koślawej jest w stopie, musisz przydzielić temu większą uwagę.

  5. Kciukiem intensywnie masuj stopę. Zrób masaż paluszków, dla każdej kości. Masaż podczas szpotawości
  6. Nie może być żadnej części na stopie, która by nie została masowana. Czasami klaskaj dłonią po stopie.
  7. Masuj stopę, powoli przesuwając się po nodze do górnej części.Masaż podczas szpotawości
  8. Przytrzymując jedną ręką nogę w obszarze pięty, rób lekkie naciśnięcia w stawie kolanowym.
  9. Na zgięciu stawu kolanowego przytrzymaj ręką. Zaczynaj ostrożnie zginać nóżkę. Przy tym trzymaj ją za stopę, którą podczas zgięcia kierujesz do dołu.
  10. Skończ masaż głaskaniem nóżek.
4

Główny kompleks ćwiczeń

Nie wszyscy rodzice mają możliwość odwiedzać salę leczących zajęć na stale. Dlatego, opowiadamy, jakie ćwiczenia można wykonywać w domu. Ćwiczyć to można codziennie:

  1. Tłumaczy i pokazujemy dziecku, jak stanąć na palcach. Muszą one być wysokie, żeby pracowały mięśnie brzuchatej łydki.
  2. Zaczynamy chodzić na palcach. Można podtrzymywać dziecko za rękę. Śledź, żeby pięty były wysoko od ziemi. Należy tak chodzić 1-2 minuty.
  3. Tłumaczymy i prezentujemy dziecku pozycje stopy ,,na obrzeżach’’. Paluszki należy zgiąć wewnątrz. W takiej pozycji chodzimy 1-2 minuty.
  4. Dziecko ma zacisnąć między kolanami piłkę, i tak chodzić kilka minut.
  5. Następne ćwiczenia należy wykonywać w pozycji na siedzącą. Ręce dziecko ustawia z tyłu i wspiera się na nich. Stopami nóg mocno zaciska malutką piłkę i rzuca ją nóżkami rodzicu.
  6. W pozycji na siedząco nóżki należy ustawić na krzyż. Ręce dziecko podaję rodzicu. Podnosi się i wraca do początkowej pozycji. Zróbcie kilka ćwiczeń w takiej pozycji nóg. Zatem należy zmienić nogi. Ta stopa, która znajdowała się na dole, teraz musi być na górze.
5

Dodatkowy kompleks ćwiczeń

  1. Najpierw robimy rozgrzewkę. Dlatego wykorzystujemy malutką piłkę z masażową prążkowaną powierzchnią. Dziecko ma 3 minuty poruszać jedną nóżką piłkę po ziemi, następne 3 minuty – drugą.
  2. Dziecko ma położyć się na plecy. Jedną ręką podtrzymuj stopy, drugą – weź za ręce. Dziecko ma podnieść się i usiąść. Ale nie trzeba go podnosić za ręce. Wystarczy tego, że będziesz podtrzymywać. Zróbcie 20 powtórzeń.
  3. Dziecko ma położyć się na brzuchu, ręce założyć za głowę. Paluszki nóg wyciągnięte. Zmieść nóżkę dziecka w stronę ostrożnie na 45 stopni. Zadanie polega na tym, żeby dziecko samodzielnie wróciło nogę w zwykłą prostą pozycję. Powtórz tą same działanie z drugą nogą. Zróbcie 10 powtórzeń.



Jeśli znalazłeś błąd w pisowni, powiadom nas, zaznaczając ten tekst i naciskając Ctrl+Enter.

Spodobała się instrukcja?

0 Tak Nie 1

Dodaj komentarz

Podany adres e-mail już jest zarejestrowany. Skorzystaj z Formularza logowania lub wprowadź inny adres e-mail.

Podany login i/lub hasło są nieprawidłowe

Musisz być zalogowany aby móc komentować.